Giro di Lombardia, de laatste van de vijf monumenten

16 September 2022 Door shamim kordbache Geschiedenis

De Giro di Lombardia (Ronde van Lombardije) is traditioneel de laatste van de vijf echte "monumenten" van het wielerseizoen. Het zijn de oudste, zwaarste en meest vermaarde eendagswedstrijden in het mannenwielrennen op de weg; Milaan-San Remo, Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik en de Giro di Lombardia. De afsluiting van de monumenten-reeks is de Giro di Lombardia, ook bekend als de Herfstklassieker of de Ronde van de Vallende Dode Bladeren, jaarlijks eind september of begin oktober plaats.

 

Ook de Giro di Lombardia dankt zijn bestaan aan een journalist

Nagenoeg alle grote klassiekers danken hun bestaan aan een krant of magazine. De Tour de France, de Vuelta, Giro d'Italia en ook de alle vijf de wieler-monumenten. De Giro di lombardia was in 1905 een initiatief van de journalist Tullo Morgagni. Een zeer actieve journalist, want Tullo stond ook aan de wieg van de Giro D'Italia en Milaan-San Remo. Volgens bronnen wilde Tullo Morgagni de renner Pierino Albini de gelegenheid te bieden revanche te nemen op wielrenner Giovanni, deze had hem verslagen in de Coppa del Re, het Italiaanse kampioenschap wielrennen. Giovanni Gerbi won de meest roemruchte Italiaanse wedstrijd met 40 minuten voorsprong op Giovanni Rossignoli en Luigi Ganna. Tullo zag in een revanche een mooi verhaal en nog meer lezers.

De wedstrijd wordt sinds 1907 officieel georganiseerd door La Gazzetta dello Sport, ook de krant achter de Italiaanse Giro.  De Giro di lombardia is de laatste ééndagsklassieker van het Italiaanse en Europese wielerseizoen en een van de laatste evenementen op de kalender van de UCI World Tour.

Giovanni Gerbi, Giro di Lombardia 1905Giovanni Gerbi, Giro di Lombardia 1905


Het herstweer is vaak beslissend

Het weer speelt vaak een beslissende rol in de enige grote klassieker van het najaar. Sommige jaren was de regen zo hevig dat hele delen van de koers onder water kwamen te staan, waardoor renners werden gedwongen lopend hun weg te vervolgen. Bij slecht weer - gebruikelijk in het bergachtige Lombardije - is de Giro di Lombardia vaak een slopende wedstrijd waarbij de grote renners al ruim voor de finish aanvallen. Als in een koers het weer gunstig is, kunnen de ploegen de koers beter controleren en vinden cruciale aanvallen pas later in de wedstrijd plaats.

Giro di Lombardia, 1952
Giro di Lombardia, 1952

Om al te slecht weer te voorkomen, werd in 2012 besloten de Giro di Lombardia iets vroeger in oktober  te rijden. De gouden herfstbladeren in combinatie met de onmiskenbare schoonheid van het Comomeer creëren een prachtig beeld van deze wielerwedstrijd. De Italiaanse pers, die nooit een lyrisch adjectief schuwt, bedacht de naam The Romantic Classic om de wedstrijd te beschrijven. 


Het parcours

Het parcours is in de loop der jaren verschillende keren gewijzigd, maar de legendarische klim van Bellagio naar het kerkje Madonna del Ghisallo - de beschermheilige van de wielersport - is al sinds jaar en dag het symbool van de wedstrijd.Ook de klim Muro di Sormano met een gemiddeld stijgingspercentage van 17%, die van 1960 tot 1962 op het parcours lag en later in 2012 opnieuw werd opgenomen, is beroemd. Milaan, Como (voor het eerst in 1961), Monza en Bergamo behoren tot de traditionele finishplaatsen (eind jaren negentig). Van 2011 tot 2013 finishte de race, heel ongebruikelijk, in Lecco. Van 2014 tot 2018 waren Bergamo en Como om beurten gastheer van de finish, en vervolgens werd Como bevestigd voor 2019 en 2020.

Het kerkje Madonna del Ghisallo
Het kerkje Madonna del Ghisallo

De Ronde van Lombardije 2021 begon in Como en eindigde in Bergamo, waarbij de beroemde Muro di Sormano beklimming werd vermeden, maar er toch 4.500 meter werd geklommen. De route van 2022 loopt van Como naar Onno aan de oostelijke tak van het Comomeer. De Ghisallo en de Sormano zijn de twee moeilijkste beklimmingen. De weg draait en keert terug naar Como. Op de terugweg is er een klim in de Civiglio. In 2022 start de koers op 8 oktober. Website: https://www.ilombardia.it/


Recordhouders Giro di Lombardia

De voormalige Italiaanse renner Fausto Coppi is recordhouder, hij won de Giro di Lombardia maar liefst vijf keer. Van deze vijf waren er vier op rij; van 1946 tot en met 1949 eindigde Copi als eerste. Italiaanse wielrenners domineren de Ronde van Lombardije, met 69 overwinningen van de 112 rondes. Eddy Merckx, de legendarische Belgische wielrenner, won ook drie jaar op rij de Ronde van Lombardije (1971, 1972 en 1973). Hij reed gedurende deze succesvolle jaren voor de Italiaanse wielerploeg Molteni. De titel van 1973 werd later geschrapt wegens een positieve dopingtest.

Johan de Roo, ook bekend als Jo de Roo, was een van de Nederlandse wielrenners die in deze Monumentenkoers uitblonk. Jo de Roo won twee jaar op rij, in 1962 en 1963, de Ronde van Lombardije in de Sint-Rafaëlstrui. Ook won hij in 1962 de wielerwedstrijden Bordeaux-Parijs en Parijs-Tour. Door zijn prestaties eindigde hij dat jaar op de eerste plaats van de wereldranglijst.

 

Eddy Merckx, Giro di Lombardia 1971 (plaatje)

Eddy Merckx, Giro di Lombardia 1971 (plaatje)

Het maakt niet uit of het een zonnige koele dag is of een koude herfstdag; met ons ruime assortiment prachtige retro fietskleding kun je het hele jaar door van fietsen genieten. Kies er één van, en koers als een wielerheld.

RETRO WINTER WIELERJACK (FLEECE) MOLTENI - ORANJERETRO WIELERSHIRT SAINT-RAPHAËL ROOD/BLAUW - REDTED

Ben je, net als wij, een grote fan van wielrennen? Hou dan zeker onze blog in de gaten. We posten regelmatig nieuwe verhalen over wielerfeiten, opmerkelijke evenementen en updates van ons assortiment die zeker de moeite waard zijn om te lezen!


Voeg je reactie toe